18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ  ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑΣ ΑΠΟΦΡΑΚΤΙΚΗΣ ΠΝΕΥΜΟΝΟΠΑΘΕΙΑΣ

Η  Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ)   χαρακτηρίζεται  από  μόνιμη απόφραξη των αεραγωγών του αναπνευστικού συστήματος, με αποτέλεσμα τη δύσπνοια .Η απόφραξη προοδευτικά επιδεινώνεται  λόγω της εξέλιξης  της φλεγμονής που δημιουργείται στους πνεύμονες από εκλυτικούς παράγοντες, ο κυριότερος των οποίων είναι το κάπνισμα.

Επιδημιολογία

Στην Ελλάδα, το 8,4% του πληθυσμού ηλικίας άνω των 35 ετών, δηλαδή περίπου 500.000 ασθενείς, πάσχουν από ΧΑΠ. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η ΧΑΠ είναι η μόνη αιτία θανάτου, της οποίας τα ποσοστά συνεχώς αυξάνονται. Είναι η 4η κυριότερη αιτία θανάτου παγκοσμίως σήμερα και αναμένεται να ανέβει στα επόμενα χρόνια.

Συμπτώματα

Ο ασθενής που πάσχει από ΧΑΠ είναι συνήθως καπνιστής, άνω των 45 ετών, με συχνές λοιμώξεις του αναπνευστικού, δύσπνοια, απόχρεμψη και βήχα, τον γνωστό «τσιγαρόβηχα». Η επιδείνωση της κατάστασης του ασθενούς λέγεται παρόξυνση, η οποία  οδηγεί σε  τροποποίηση της θεραπείας, μπορεί ενίοτε να οδηγήσει τον ασθενή στα Επείγοντα       και σε εισαγωγή  στο νοσοκομείο για νοσηλεία.

Διάγνωση

H ΧΑΠ είναι μια σοβαρή, χρόνια νόσος, με συστηματικές εκδηλώσεις (επηρεάζονται κατά πολύ και άλλα ζωτικά όργανα) που συχνά υποδιαγιγνώσκεται από τους ιατρούς και υποεκτιμάται από τους ίδιους τους ασθενείς.

Η διάγνωση βασίζεται στο ιστορικό του ασθενούς, τη φυσική εξέταση, αλλά κυρίως  με την σπιρομέτρηση. Κατά την σπιρομέτρηση, ο ασθενής φυσά μέσα σε σωλήνα που συνδέεται με το σπιρόμετρο και με τον τρόπο αυτό μετράται ο όγκος και η ροή του αέρα από τους πνεύμονες του ασθενούς.

Οδηγίες σε έναν ασθενή που πάσχει από ΧΑΠ Το πρώτο που πρέπει να κάνει ο ασθενής, αν καπνίζει, είναι να κόψει το κάπνισμα σε όποιο στάδιο της νόσου και αν βρίσκεται. Η  Η υπάρχουσα βλάβη στους πνεύμονες δεν μπορεί να αποκατασταθεί, αλλά η διακοπή του καπνίσματος αποτρέπει την επιδείνωση της νόσου.Ο θεράπων ιατρός θα προτείνει και φαρμακευτική αγωγή, ανάλογα με την βαρύτητα της νόσου.

Θεραπευτική Αντιμετώπιση

Η ΧΑΠ μπορεί να προληφθεί και να αντιμετωπιστεί. Ωστόσο, όσο πιο νωρίς διαγνωσθεί, τόσο καλύτερα τα αποτελέσματα της θεραπείας. Ο στόχος της θεραπείας είναι  η μείωση των επιπτώσεων της νόσου και η βελτίωση της ποιότητας ζωής του ασθενούς.

Έχουν γίνει πολλά θετικά βήματα προς την θεραπευτική αντιμετώπιση της ΧΑΠ, με την χορήγηση βρογχοδιασταλτικών, οι οποίες, μπορούν να αντιμετωπίσουν ολοκληρωμένα αυτήν την δύσκολη νόσο.