DR-KYRIAKAKIS

ΕΥΕΡΕΘΙΣΤΟ ΕΝΤΕΡΟ ΚΟΛΙΤΙΔΑ- ΣΠΑΣΤΙΚΗ ΚΟΛΙΤΙΔΑ ΚΑΙ ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (σπαστική κολίτιδα ή κολίτιδα) είναι μια χρόνια, καλοήθης, λειτουργική διαταραχή του παχέος εντέρου, χωρίς κάποια οργανική αιτία. Το ευερέθιστο έντερο ταλαιπωρεί πολλούς συνανθρώπους μας στην καθημερινότητά τους.

Εκδηλώνεται με συμπτώματα όπως είναι ο κοιλιακός πόνος, οι διαταραχές των κενώσεων (δυσκοιλιότητα ή διάρροια ή εναλλαγή αυτών), το φούσκωμα, μετεωρισμός κ.α.. Στη δημιουργία των συμπτωμάτων εμπλέκονται διαταραχές της κινητικότητας του πεπτικού συστήματος, εντερική φλεγμονή, ψυχολογικές διαταραχές.

Το stress πυροδοτεί την εμφάνιση, την υποτροπή ή την επιδείνωση των συμπτωμάτων του ευερέθιστου εντέρου.

Είναι σαφές ότι ο εγκέφαλος και το έντερο είναι τόσο στενά συνδεδεμένα, που μερικές φορές μοιάζουν με ένα σύστημα, γι’ αυτό και ακούμε πολλές φορές ότι : το έντερο είναι ο δεύτερος εγκέφαλός μας.

Τα συναισθήματά μας παίζουν σημαντικό ρόλο στις λειτουργικές γαστρεντερικές διαταραχές

Δεδομένου του βαθμού αλληλεπίδρασης του εντέρου και του εγκεφάλου, έχει καταστεί σαφές ότι οι συναισθηματικοί και ψυχοκοινωνικοί παράγοντες μπορούν να προκαλέσουν συμπτώματα στο έντερο. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που το έντερο είναι υγιές και δεν υπάρχει προφανής σωματική αιτία.

Με ποιες εξωεντερικές εκδηλώσεις σχετίζεται το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου;

Έχουν αναφερθεί με αυξημένη συχνότητα στους ασθενείς με ευερέθιστο έντερο διάφορα εξωεντερικά συμπτώματα ( πληροφορίες στο άρθρο: Ohlsson B. Extraintestinal manifestations in irritable bowel syndrome: A systematic review. Therap Adv Gastroenterol 2022 Aug ) όπως:

Άσθμα, Χρόνιοι πόνοι, Χρόνια καταβολή, Πονοκέφαλοι – Ημικρανίες, Δυσμηνόρροια, Διαταραχές περιόδου, Σεξουαλικές διαταραχές, Διαταραχές ύπνου, Κνησμός και άλλα.

Οι μελέτες αυτές, μεταξύ άλλων, δείχνουν ότι ο ανθρώπινος οργανισμός είναι πολύπλευρος και χρειάζεται μια πιο ολιστική προσέγγιση. Συνεπώς κάθε ασθενής χρειάζεται να προσεγγίζεται πολύπλευρα από τον θεράποντα ιατρό του.

Με τον κλασικό τρόπο, η αντιμετώπιση του συνδρόμου γίνεται συνήθως με σπασμολυτικά φάρμακα και συστάσεις για αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως διατροφή, άσκηση, μείωση του άγχους κλπ.

Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο World Gastroenterol (Effectiveness of acupuncture to treat irritable bowel syndrome: a meta-analysis) αναλύθηκαν τα αποτελέσματα ερευνητικών εργασιών για την επίδραση του Βελονισμού στα συμπτώματα του ευερέθιστου εντέρου. Βρέθηκε πως ο Βελονισμός είναι αποτελεσματικός, σε ποσοστό 80 – 85%, στην ανακούφιση των συμπτωμάτων και στην βελτίωση της κλινικής εικόνας των ασθενών.

Η επίδραση του Βελονισμού στο αυτόνομο νευρικό σύστημα και στη μείωση του stress φαίνεται να είναι ένας από τους μηχανισμούς που ερμηνεύουν αυτό το αποτέλεσμα. Ο βελονισμός επιδρά στον οργανισμό στο σύνολό του, σε σωματικό και συναισθηματικό επίπεδο, με όλα τα συμπτώματα του και όχι μεμονωμένα, από κάθε σύστημα του οργανισμού, με ευεργετικά αποτελέσματα στο όλον του ατόμου και χωρίς παρενέργειες ή αντενδείξεις.

Η θεραπεία για κάθε άτομο είναι εξατομικευμένη. Λαμβάνεται πάντοτε αρχικά ένα λεπτομερές ιστορικό της υγείας του ασθενούς. Ανάλογα το επίπεδο υγείας, τα συμπτώματα και τις ανάγκες του ασθενούς, προκύπτει το τελικό σχήμα θεραπείας.

Στην θεραπεία – αποκατάσταση επιπέδου υγείας, γίνεται συνδυασμός: Σωματοβελονισμού, ωτοβελονισμού, ηλεκτροβελονισμού.

Ο βελονισμός γίνεται με μιας χρήσεως, ατομικές, αποστειρωμένες βελόνες και κατά περίπτωση τοποθετούνται ημιμόνιμες βελόνες – πινεζάκια στο αυτί. Η διάρκεια μιας συνεδρίας είναι συνήθως 50-60 λεπτά. Μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε ως αυτόνομη θεραπεία είτε συνδυαστικά με οποιαδήποτε αγωγή του θεράποντος ιατρού του ασθενούς.

0 replies